Comparison of snowball throwing and jigsaw learning models on science learning outcomes regarding human blood circulation in elementary schools
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arina, S. (2020). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Materi PAI Menggunakan Metode Snowball Throwing Pada Kelas III. ijtiveT International Journal of Technology Vocational Education and Training, 1 No. 2(2), 115–121. https://doi.org/10.46643/ijtvet.v1i2.65
Aslach, Z., Jupriyanto, & Sari, Y. (2020). Pengaruh Kreativitas Siswa Dalam Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas IV SDN Kalisari 01. Jurnal ilmiah pendidikan dasar, VII(1), 30–43. http://dx.doi.org/10.30659/pendas.7.1.30-43
Febnasari, S. D., Arifin, Z., & Setianingsih, E. S. (2019). Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Diskusi Kelas dengan Strategi “TPS” untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(3), 315. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i3.19456
Ismiyanti, Y. (2020). The Effect of Bamboo Dance Learning Model on Interest and Learning Achievement of Social Sciences Class III SDN 2 Temulus. ICIC 2020: Proceedings of the 1st International Conference on Islamic Civilization, ICIC 2020, 27th August 2020, Semarang, Indonesia, 279. http://dx.doi.org/10.4108/eai.27-8-2020.2303201
Ismiyanti, Y., & Permatasari, N. D. (2021). The effect of pictorial story media on critical thinking of grade 4 SDN 1 Pendem. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 118–128. http://dx.doi.org/10.30659/pendas.8.2.118-128
Julia Agustin, N. K. T., Margunayasa, I. G., & Kusmariyatni, N. N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Tps Berbantuan Media Visual Terhadap Hasil Belajar Ipa. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(2), 239–249. https://doi.org/10.23887/jlls.v2i2.19148
Laisnima, L., & Zulfiani. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif. 4(1), 307–315. https://doi.org/10.30862/accej.v4i1.318
Mahajan, M., & Singh, M. K. S. (2017). Importance and Benefits of Learning Outcomes. IOSR Journal of Humanities and Social Science. https://doi.org/10.9790/0837-2203056567
Mahfudh, M. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPS Materi Permintaan dan Penawaran Melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning Type Jigsaw Pada Siswa Kelas VIIB. JUPENJI: Jurnal Pendidikan Jompa Indonesia, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.57218/jupenji.Vol2.Iss1.519
Malik, A., & Afandi, M. (2020). Peningkatan Disiplin Dan Prestasi Belajar Pai Menggunakan Model Quantum Teaching Kelas Vii Mts Nu Al Ishlah Binabaru. Ilmiah “Pendidikan Dasar,” VII(1), 60–67. http://dx.doi.org/10.30659/pendas.7.1.60-67
Mulyani, Y., Hidayat, Y., Hidayat, Y., & Yudiyanto, M. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Yani. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. https://doi.org/10.5281/zenodo.6365106
Mursid, K. B., Suryana, A., & Sugiyanto, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Tipe Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Mi Al-Mursyid Citeureup-Bogor. Eduinovasi, 1(1), 53–77. https://doi.org/10.31244/9783830998488
Prastika Damayanti, A., Yuliejantiningsih, Y., & Maulia, D. (2021). Interaksi Sosial Teman Sebaya Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 163–167. https://doi.org/10.23887/jppp.v5i2.27576
Pratama, D. F., & Widodo, A. (2023). Pengaruh model cakrainventory terhadap pemahaman hakikat sains aspek empiris Siswa Sekolah Dasar. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(1), 181–187. https://doi.org/10.22460/collase.v1i1.15905
Purba, S. T. (2019). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Snowball Throwing dan Jigsaw pada Materi Pencernaan Manusia di Kelas VIII SMP Negeri Pematang SIantar Tahun Pelajaran 2018/2019. 1(2), 28–35. https://dx.doi.org/10.36985/jpbm.v7i2.167
Putri, Y. L., & Rifai, A. (2019). Pengaruh Sikap dan Minat Belajar terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 3(2), 173–184. https://doi.org/10.15294/pls.v2i1.23448
Setiowati, R. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Materi Daur Air Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 21–27. https://doi.org/10.30595/dinamika.v10i1.3879
Simaremare, J. A., & Thesalonika, E. (2021). Penerapan Metode Cooperatif Learning Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Tunas Bangsa, 8(2), 113–133. https://doi.org/10.46244/tunasbangsa.v8i2.1642
Sopiyatun, S., & Wulandari, E. (2020). Efektifitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Snowball Throwing pada Mata Pelajaran Matematika. II(2), 71–78. https://doi.org/10.14421/jppm.2020.22.71-78
Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2023). Peran Penggunaan Desain Evaluasi Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Ilma Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 158–171. https://doi.org/10.58569/ilma.v1i2.587
Sudana, I. M. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Smowball Throwing Ilmiah, Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Profesi Guru. https://doi.org/10.23887/jippg.v2i1.18083
Sukma, R. R., Ismiyanti, Y., & Ulia, N. (2022). Pengaruh Blended Learning dengan model Flipped Classroom berbantuan video terhadap hasil belajar kognitif kompetensi IPA kelas V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 142–156. http://dx.doi.org/10.30659/pendas.9.2.142-156
Surayanah, S., & Karma, L. (2023). Mengembangkan Higher Order Thinking Skills dan Prestasi Belajar melalui Elaborasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Sains. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(5), 3469–3481. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i5.2054
Untari, E., Sukamti, S., Bintartik, L., Winahyu, S. E., Wibowo, S., Riski Solehariyah, R., & Mukti, Z. A. (2022). Penerapan Model Kooperatif Berpikir, Berpasangan Dan Berbagi (Kopi Pagi) Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Dan Hasil Belajar Muatan Ipa Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(5), 1594. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i5.8619
Widiarsa, I. N. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Diskusi. Jurnal Pendidikan Indonesia. https://doi.org/https://doi.org/10.59141/japendi.v1i03.37
Yandi, A., Nathania Kani Putri, A., & Syaza Kani Putri, Y. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24. https://doi.org/10.38035/jpsn.v1i1.14
Yuliani, W. (2019). Pengaruh Metode Kooperatif Learning Type Jigsaw Terhadap Kemandirian Belajar Perserta Didik Kelas VII SDN Tunas Bakti Subang Tahun Pelajaran 2018 / 2019. Quanta, 4(1), 44–51. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497
DOI: http://dx.doi.org/10.30659/pendas.11.2.187-203
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar is published by Elementary School Teacher Education (PGSD), Faculty of Teacher Training and Education (FKIP), Universitas Islam Sultan Agung, in collaboration with Asosiasi Doktor Pendidikan Dasar Indonesia.
Contact us: FKIP Unissula Jl. Raya Kaligawe Km.4 Terboyo Kulon, Genuk, Semarang 50112. Email: jurnalpendas@unissula.ac.id