Effect of interactive learning media: numeral snakes and ladders on clock reading and arithmetic operation for elementary students
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam Perspentif Kreativitas Guru Dalam Pembuatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35. https://doi.org/10.22373/lj.v4i1.1866
Afandi, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar Siswa IPS di Sekolah Dasar. 1(1), 77–89. https://doi.org/10.22219/jinop.v1i1.2450
Bangun, S. Y. (2019). Peran Pelatih Olahraga Ekstrakurikuler dalam Mengembangkan Bakat dan Minat Olahraga pada Peserta Didik. Jurnal Prestasi, 2(4), 29. https://doi.org/10.24114/jp.v2i4.11913
Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 37. https://doi.org/10.21927/literasi.2018.9(1).37-50
Cahyaningtyas, A. P., Ismiyanti, Y., & Salimi, M. (2022). A Multicultural Interactive Digital Book: Promoting Tolerance and Multiculturalism to Elementary School Students. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(3), 4079–4096. http://dx.doi.org/10.30659/pendas.11.1.69-83
Cahyaningtyas, C., Purwati, P. D., Sukasih, S., & Irvan, Moh. F. (2024). Literacy Through Literature for Elementary School Students in Semarang City. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 11(1). http://dx.doi.org/10.30659/pendas.11.1.69-83
Citra, C. A., & Rosy, B. (2020). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Teknologi Perkantoran Siswa Kelas X SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(2), 261–272. https://doi.org/10.26740/jpap.v8n2.p261-272
Fadilah, S. N. (2019). Layanan Bimbingan Kelompok dalam Membentuk Sikap Jujur Melalui Pembiasaan. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 167. https://doi.org/10.29240/jbk.v3i2.1057
Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2022). Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(3), 236–243. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i3.p236-243
Jannati, Z., & Hamandia, M. R. (2022). Konsep KOA dalam Perspektif Islam. Jurnal Komunikasi Islam dan Kehumasan (JKPI), 6(1), 36–48. https://doi.org/10.19109/jkpi.v6i1.12955
Karim, M. B., & Wifroh, S. H. (2021). Meningkatkan Perkembangan Kognitif pada Anak Usia Dini Melalui Permainan Edukatif. 5(2). https://doi.org/10.30736/jce.v5i2.726
Kurniawan, H., & Hasanah, E. (2021). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Inovasi dan Kreativitas Guru pada Masa Pandemi di SD Muhammadiyah Bantul Kota. 4(1). https://e-journal.my.id/jsgp/article/view/476
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. Kalamatika Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88. https://doi.org/10.22236/KALAMATIKA.vol4no1.2019pp69-88
Marcela, R., Idris, M., & Aryaningrum, K. (2022). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga dalam Pembelajaran IPS Siswa KelasIV SD Negeri 138 Palembang. 4(1), 54–61. https://doi.org/10.31004/jote.v4i1.5680
Maulidiana, L. N., Cahyaningtyas, A. P., & Ismiyanti, Y. (n.d.). Development of Digital Interactive Module “E-MOSI”(Elektronik Modul Puisi) for Grade IV Students of Elementary School of Kemala Bhayangkari 02. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 137–148. https://ejournal.upi.edu/index.php/edubasic
Marwa, M., Munirah, M., Angriani, A. D., Suharti, S., Sriyanti, A., & Rosdiana, R. (2020). Peran Guru dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV Pada Masa Covid-19 Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 215. https://doi.org/10.24252/10.24252/auladuna.v7i2a10.2020
Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategis Belajar Mengajar untuk Meingkatkan Motovasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967–974. https://doi.org/10.47492/jip.v1i5.177
Oli, M. A., Dhiu, K. D., Ngura, E. T., & Sayangan, Y. V. (2024). Penggunaan Media Papan Ular Tangga untuk Meningkatkan Pemahaman Numerasi Bagi Siswa Kelas III di SDK Bejo. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 691–702. https://doi.org/10.62775/edukasia.v5i1.839
Primasari, Y., Ulia, N., & Yustiana, S. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kerifan Lokal Budaya Samin praguna Mensukseskan Gerakan Literasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1). http://dx.doi.org/10.30659/pendas.8.1.51-62
Puspitasari, F. F., Mukti, T. S., Supriyanto, & Munadi, M. (2021). Character Building Through the Synergy Between Parents and School in Indonesia. Proceedings of the International Conference on Engineering, Technology and Social Science (ICONETOS 2020). https://doi.org/10.2991/assehr.k.210421.003
Rahim, F. R. (2022). Interactive Learning Media for Critical and Creative Thinking Skills Development. Pillar of Physic Education, 15(4), 235. https://doi.org/10.24036/14085171074
Rusdewanti, P. P., & Gafur, A. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Siswa SMP. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 1(2), 153–164. https://doi.org/10.21831/tp.v1i2.2526
Salamah, E. R., Rifayanti, Z. E. T., & Trisnawaty, W. (2024). The Effect of Cooperative Learning Model on Elementary School Students’ Learning Motivation. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 11(1). http://dx.doi.org/10.30659/pendas.11.1.18-31
Sari, Y., & Jupriyanto. (2023). Pengembangan Media Interaktif Terintegrasi Model Problem Solving untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2). http://dx.doi.org/10.30659/pendas.10.2.143-154
Suliani, M. (2020). Persepsi Siswa Terhadap Penggunaan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(1), 92–100. https://doi.org/10.35706/sjme.v4i1.3143
Tuwa, P. H., & Faraz, N. J. (2018). Pengaruh kreativitas mengajar guru, pola asuh orang tua, dan iklim sekolah terhadap prestasi belajar siswa. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 5(1), 67–78. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v5i1.13790
Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68–73. https://doi.org/10.33487/mgr.v2i1.1728
Widiana, I. W., Parera, N. P. G., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2019). Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Kompetensi Pengetahuan IPA. Journal of Education Technology, 3(4), 315. https://doi.org/10.23887/jet.v3i4.22556
Yanti, I., Affandi, L. H., & Rosyidah, A. N. K. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa Kelas II SDN 12 Taliwang. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 509–516. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i3.280
Zefanya, F. (2018). Pengaruh Kecerdasan Intrapersonal dan Kedisiplinan Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 3(2), 135. https://doi.org/10.30998/jkpm.v3i2.2772
Zumrotun, E., Kusumadewi, R. F., Ismiyanti, Y., & Prananto, I. W. (2023). Analisis blended learning di SDN 04 Mejobo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 36–49. http://dx.doi.org/10.30659/pendas.10.1.36-49
Zuniari, N. I., Ridlo, Z. R., Wahyuni, S., Ulfa, E. M., & Dharmawan, M. K. S. (2022). The Effectiveness of Implementation Learning Media Based on Augmented Reality in Elementary School in Improving Critical Thinking Skills in Solar System Course. Journal of Physics: Conference Series, 2392(1), 012010. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2392/1/012010
DOI: http://dx.doi.org/10.30659/pendas.11.2.251-264
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar is published by Elementary School Teacher Education (PGSD), Faculty of Teacher Training and Education (FKIP), Universitas Islam Sultan Agung, in collaboration with Asosiasi Doktor Pendidikan Dasar Indonesia.
Contact us: FKIP Unissula Jl. Raya Kaligawe Km.4 Terboyo Kulon, Genuk, Semarang 50112. Email: jurnalpendas@unissula.ac.id