Pull Out Photo Box with AR Technology in Supporting Mathematics Literacy in Deaf Crew Members

Naila Nafisatun Mualamah, Feri Puji Lestari, Cahyani Ayu Anggreini, Elsa Yasinta, Widiyawati Widiyawati, Nila Ubaidah

Abstract


Abstract. Every citizen has the same right to receive quality education, including children with special needs who are deaf. Lack of functioning of the sense of hearing causes children to be unable to imitate spoken words accurately and clearly, which results in ineffective communication. This research aims to develop a pull-out photo box with augmented reality technology as a visual medium to support mathematical literacy among deaf crew members. The research method used is Research and Development with a 3D development model. The data collection methods were observation, questionnaires, interviews, and test instruments. The instruments used include media expert and material expert instruments, teacher and student response instruments, and pretest and posttest questions. The data analysis used is a validity test, practicality test, effectiveness test (normality test, T-test (paired t-test), and N-Gain test). The research subjects comprised 7 grade VI students at the Anak Hebat Foundation Semarang. The research results show that using pull-out photo boxes effectively increases the mathematical literacy of deaf ABK students, with a significant difference in mathematical literacy abilities before and after using this media. Expert validation also shows that the learning media is very valid. This research also confirms that pull-out photo boxes are convenient, as analyzed by teacher and student responses.

Keywords: pull-out photo box, mathematical literacy, and deaf

Full Text:

PDF

References


Arniansyah, N. A., & Nasution, S. H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flash pada Materi Bilangan untuk Anak Tunarungu Kelas V. Jurnal Tadris Matematika, 4(1), 95–108.

Buliali, J. L. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Lingkaran Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android Bagi Siswa Tunarungu. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 170–185.

Febrinasti, R., & Sari, A. A. P. (2018). Pentingnya Literasi Matematika untuk Anak Sekolah Dasar Luar Biasa bagian C (Tunagrahita). Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 208–215.

Haristah, H., Azka, A., Setyawati, R. D., & Albab, I. U. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(5), 224–236.

Harjanto, A., Rustandi, A., & Caroline, J. A. (2023). Implementasi Model Pengembangan 4D dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Berbasis Online pada Mata Pelajaran Pemrograman Web di SMK Negeri 7 Samarinda. Jurnal SIMADA (Sistem Informasi dan Manajemen Basis Data), 5(2), 1–12.

Jannah, N., & Marwiyah, S. (2020). Model Pengembangan Kurikulum Adaptif pada Madrasah Ibtidaiyah Inklusif. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 89–106.

Leliavia. (2023). Literature Review: Media Pembelajaran Augmented Reality (AR) sebagai Inovasi di Era Revolusi Industri 4.0. Khatulistiwa Profesional: Jurnal Pengembangan SDM dan Kebijakan Publik, 4(1), 1–12.

Ningsih, S. R. I. W. (2018). Komunikasi Guru dalam Mendidik Siswa Disabilitas Penyandang Tunarungu di Sekolah Luar Biasa Negeri 1 Lima Kaum Kabupaten Tanah Datar. (Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Batusangkar).

Panglipur, I. R. (2023). Analisis Gaya Belajar dan kemampuan Literasi Matematika Pada Tuna Rungu. Math-Edu: Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 8(April), 37–46.

Rofiqoh, I., Puspitasari, D., & Nursaidah, Z. (2020). Pengembangan Game Math Space Adventure sebagai Media Pembelajaran pada Materi Pecahan di Sekolah Dasar. Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2 (1), 41–54.

Savitri, I. A. (2019). Pengembangan Majalah Elektronik Berbasis Literasi Matematika untuk Siswa SMP Kelas VII. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Sugianto, R. L. (2022). Penerimaan Diri Orang Tua dengan Anak Tunarungu di Sekolah Luar Biasa B “Putra Asih” Kota Kediri. Etheses IAIN Kediri, 8–27.

Sugiyono. (2017). Sugiyono Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D

Syavira, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Interaktif Materi Sistem Pencernaan Manusia untuk Siswa Kelas V SD. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 5 (1), 84–93.

Ubaidah, N., Zaenuri, Z., Junaedi, I., & Sugiman, S. (2022). Mathematical Literacy: Ethnomathematics in PISA Leveling Representations. International Conference on Science, Education, and Technology, 8, 1249–1258.

Wisnu Wardana, M. A., Febriana, N., Krida Karina, Y., Mulyono, S., & Sasmito, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pull Out Photo Box Sebagai Upaya Peningkatan Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) pada Sekolah Inklusi Tingkat Dasar. Improvement: Jurnal Ilmiah untuk Peningkatan Mutu Manajemen Pendidikan, 9(1), 42–54.

Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika di SMP 1 Bukit Sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2), 43–48.




DOI: http://dx.doi.org/10.30659/kontinu.8.2.135-151

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Naila Nafisatun Mualamah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kontinu diterbitkan oleh Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidkan (FKIP), Universitas Islam Sultan Agung (Unissula).

Contact us: GKB Lantai 2, FKIP Unissula Jl. Raya Kaligawe Km.4 Terboyo Kulon, Genuk, Semarang 50112. Email: kontinu.pendmat@unissula.ac.id