Analysis of numeration literacy ability in solving hots questions on two-dimensional figure material fifth-grade students
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bahrony, D. A. (2023). Peran jejak literasi (JeLi) Perpustakaan Umum Bahagia Mendawai dalam meningkatkan minat baca. Pustaka Karya : Jurnal Ilmiah Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 11(2), 157–166. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201015.018
Cheung, S. K., Dulay, K. M., Yang, X., Mohseni, F., & McBride, C. (2021). Home Literacy and Numeracy Environments in Asia. Frontiers in Psychology, 12(March). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.578764
Fauzanah, A. E., Aminudin, M., & Ubaidah, N. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Pecahan. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 2(3), 312. https://doi.org/10.30659/jp-sa.v2i3.23590
Grotlüschen, A., Desjardins, R., & Liu, H. (2020). Literacy and numeracy: Global and comparative perspectives. International Review of Education, 66(2–3), 127–137. https://doi.org/10.1007/s11159-020-09854-x
Hadi et al. (2021). Analisa Kemampuan Literasi Numerasi dan Self-Efficacy Siswa Madrasah dalam Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(7), 300–310. https://doi.org/10.5281/zenodo.5716119
Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2089–2098. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2400
Hikmawati, H. (2022). Melatih Soft Skills Mahasiswa Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 3 Tahun 2022 di SDN 10 Ampenan. Unram Journal of Community Service, 3(2), 30–37. https://doi.org/10.29303/ujcs.v3i2.190
Indefenso, E. E., & Yazon, A. D. (2020). Numeracy level, mathematics problem skills, and financial literacy. Universal Journal of Educational Research, 8(10), 4393–4399. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.081005
Ishartono, N., Desstya, A., Prayitno, H. J., & Sidiq, Y. (2021). The Quality of HOTS-Based Science Questions Developed by Indonesian Elementary School Teachers. Journal of Education Technology, 5(2), 236–245. https://doi.org/10.23887/jet.v5i2.33813
Komala Putri, S., Anggraeni Dewi, D., & Saeful Hayat, R. (2024). Urgensi Program Gerakan Literasi (GLS ) Untuk Meningkatkan Nilai Karakter Siswa Sekolah Dasar. BERSATU: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(1), 265–273. https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i1.553
Kusuma, A. S., & Nurmawanti, I. (2023). Pengembangan Soal-Soal Literasi dan Numerasi Berbasis High Order Thinking Skills (HOTS) untuk Siswa Sekolah Dasar (SD). Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 516–523. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.1313
Laxman, R. (2024). Promoting Early Childhood Literacy and Numeracy: Effective Strategies for Foundational Learning. International Journal of Interdisciplinary Research (XIJIR), 1(2), 14–22. www.xijir.com https://doi.org/10.5281/
Lestari, R. D., & Effendi, K. N. S. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa SMP Pada Materi Bangun Datar. Biormatika : Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8(1), 63–73. https://doi.org/10.35569/biormatika.v8i1.1221
Maharani, R., Tizaka, P., Program, O., Mengajar, K., Literasi, M., Dengan, N., Bermain, P., Siswa, P., Sdn, D., Surabaya, K. V, Tizaka1, P., & Ismail2, H. (2024). Optimization of Campus Teaching Programs Through Numeracy Literacy with a Playful Approach for Students at SDN Kedungdoro V Surabaya. JIPM:Jurnal Informasi Pengabdian Masyarakat, 2(1). https://doi.org/10.47861/jipm-nalanda.v2i1.743
Martha, C. W. S., Maimunah, M., & Roza, Y. (2022). Problem Solving Ability of Junior High School Students in Solving Hots Questions. Jurnal Pendidikan Matematika (JUPITEK), 5(2), 138–144. https://doi.org/10.30598/jupitekvol5iss2pp138-144
Masrur, M., Ismiyanti, Y., & Sari, Y. (2023). Analisis Peran Guru dalam Mengembangkan Sikap Disiplin Siswa SD Islam Darul Huda Genuksari. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 3(3), 246–252. http://dx.doi.org/10.30659/jp-sa.3.3.246-252
Megawati, L. A., & Sutarto, H. (2021). Analysis Numeracy Literacy Skills in Terms of Standardized Math Problem on a Minimum Competency Assessment. Unnes Journal of Mathematics Education, 10(2), 155–165. https://doi.org/10.15294/ujme.v10i2.49540
Nuringtyas, T., & Setyaningsih, N. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Berbasis Soal HOTS Ditinjau dari Kemampuan Numerasi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1211–1224. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2330
Panglipur, I. R., & Febriansyah, M. A. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Matematis Siswa Dalam Kemampuan Numerasi Pada Bangun Ruang. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 283–291. https://doi.org/10.31537/laplace.v6i1.1128
Paramitha Baiq & Mustari Mohamad. (2023). Manfaat dan Tantangan Teknologi Informasi pada Pendidikan di Sekolah Dasar. Jurnal Studi Pendidikan Dan Pembelajaran , 2(2), 9–18. https://doi.org/10.60004/edupedika.v2i2.72
Patriana, W. D., Sutama, S., & Wulandari, M. D. (2021). Pembudayaan Literasi Numerasi untuk Asesmen Kompetensi Minimum dalam Kegiatan Kurikuler pada Sekolah Dasar Muhammadiyah. Jurnal Basicedu, 5(5), 3413–3430. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1302
Safitri, I., Marsidin, S., & Subandi, A. (2020). Analisis Kebijakan terkait Kebijakan Literasi Digital di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 176–180. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.123
Salfadilah, F., Wibowo, Y. R., Supriadi, M., Amanabella, M., Hasanah, U., & Malahati, F. (2023). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Jenjang Sekolah Dasar: Systematic Literature Review. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(4), 1739. https://doi.org/10.35931/am.v7i4.2714
Salminen, J., Khanolainen, D., Koponen, T., Torppa, M., & Lerkkanen, M. K. (2021). Development of Numeracy and Literacy Skills in Early Childhood—A Longitudinal Study on the Roles of Home Environment and Familial Risk for Reading and Math Difficulties. Frontiers in Education, 6(October). https://doi.org/10.3389/feduc.2021.725337
Sari, P., & Fadieny, N. (2024). Literature Study : Analysis of Literacy and Numeracy Abilities in High School Physics Learning Studi Literatur : Analisis Kemampuan Literasi Dan Numerasi Pada Pembelajaran Fisika Tingkat SMA. 89–96. http://dx.doi.org/10.52434/jpif.v4i1.3955
Sukma, R. R., Ismiyanti, Y., & Ulia, N. (2022). Pengaruh Blended Learning dengan model Flipped Classroom berbantuan video terhadap hasil belajar kognitif kompetensi IPA kelas V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 142–156. http://dx.doi.org/10.30659/pendas.9.2.142-156
Takaria, J., Pattimukay, N., & Kaary, K. M. (2022). Pedagogika:Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematis (KAM). Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 10(2), 318–327. https://doi.org/10.30598/pedagogikavol10issue2page318-327
Trinaldi, A., Afriani, M., Budiyono, H., Rustam, R., & Priyanto, P. (2022). Persepsi Guru terhadap Model PjBL pada Kurikulum Prototipe. Jurnal Basicedu, 6(4), 7408–7417. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3526
Tulljanah, R., & Amini, R. (2021). Model Pembelajaran RADEC sebagai Alternatif dalam Meningkatkan Higher Order Thinking Skill pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar: Systematic Review. Jurnal Basicedu, 5(6), 5508–5519. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1680
Ully, A. C., & Hakim, D. L. (2022). Kemampuan Literasi Matematis Siswa Pada Penyelesaian Soal Asesmen Kompetensi Minimum Numerasi. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(4), 1318–1325. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i4.3505
DOI: http://dx.doi.org/10.30659/pendas.11.2.319-334
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar is published by Elementary School Teacher Education (PGSD), Faculty of Teacher Training and Education (FKIP), Universitas Islam Sultan Agung, in collaboration with Asosiasi Doktor Pendidikan Dasar Indonesia.
Contact us: FKIP Unissula Jl. Raya Kaligawe Km.4 Terboyo Kulon, Genuk, Semarang 50112. Email: jurnalpendas@unissula.ac.id